Změny v e-commerce: na co si e-shopy musí dát pozor v roce 2023

Publikováno 07. 01. 2023
Novinky Nástroje, tipy a inspirace
Autor: Michaela

Začátkem roku vstoupila v účinnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která ošetřuje už dlouhodobě problematické falešné slevy. Nová pravidla se však nevztahují pouze na ně. Na co všechno si musíte nyní jako vlastník e-shopu dát pozor?

Na co si mají e-shopy dát pozor


Falešné slevy

Asi nejvíce diskutovanou částí je právě zákaz falešných slev. Nová pravidla určují, že výše slevy se musí určit z nejnižší ceny výrobku za posledních 30 dnů. Obchodníkům se tak zabrání v umělém navyšování cen před slevovou akcí. Tomuto tématu jsme věnovali samostatný článek.


Více o legislativě regulující falešné slevy



Recenze

Nově vám jako vlastníkovi e-shopu vzniká povinnost ověřovat recenze a zároveň transparentně ukazovat, jakým způsobem tyto recenze ověřujete.

Například odkud recenze přicházejí a hlavně, že člověk, který recenzi napsal si produkt skutečně zakoupil. Způsob ověřování je ponechán na vás. Recenze můžete například získávat čistě od zákazníků, kteří jsou součástí vašeho věrnostního programu apod.

Zároveň od teď také bude oficiálně zakázáno mazat negativní recenze.

Dynamické přizpůsobování cen

Přizpůsobování cen na základě předchozího chování zákazníků s sebou také přináší nová pravidla. Bude třeba, abyste byli transparentní v tom, proč se ceny mění a jakým způsobem shromažďujete data a zjišťujete poptávku po jednotlivých produktech.

Chcete pomoct s vaším e-shopem?

Online nakupování bude jenom populárnější. Dynamický a přehledný e-shop vám pomůže vyniknout mezi konkurencí.

Chci konzultaci

Nové informační povinnosti

Je očividné, že úpravou zákona vlastníkům e-shopů vzniká daleko více informačních povinností, aby se zabránilo nekalým obchodním praktikám.

Další informace, které musíte se zákazníky sdílet, najdete v občanském zákoníku (§ 1826).

Je také třeba, abyste měli na webovkách a v obchodních podmínkách uvedené telefonní číslo, e-mailovou adresu a adresu sídla.

Objednávková tlačítka

Tlačítková novela je další opatření, jak zprůhlednit komunikaci mezi e-shopy a zákazníky.

Aby bylo zákazníkům při objednávání zboží na e-shopech naprosto jasné, že se zavazují k platbě, musí být popisek tlačítka nově formulován tak, aby obsahoval informaci o povinnosti platby. Například takto:

  • „Objednávka zavazující k platbě”
  • „Objednávka s povinností platby”

Pokud toto opomenete, zákazníci budou moci platbu zrušit nebo nebudou povinni převzít zásilku s dobírkou.

Dvouletá záruka

Nastávající změny se týkají i dvouleté záruky.

Doposud prodejce zodpovídal za vady vzniklé na zboží v rámci dvou let. Nově je prodejce zodpovědný pouze za vady, které už na zboží byly v době dodání zákazníkovi a které se projeví do 24 měsíců.

Pokud se vada projeví v prvním roce, spadá důkazní břemeno na prodejce, aby dokázal, že produkt byl při předání nezávadný. V druhém roce však padá zodpovědnost na spotřebitele, aby dokázal, že vada nevznikla například špatným používáním apod.

Zákonná dvouletá záruka, jak jsme ji doposud znali, tedy zaniká.

Návody a jiné informace o zboží

Nově musí být informace o produktech, jako jsou návody k použití, rizika spojená s používáním apod., zákazníkům posílány v nezměnitelné podobě (např. na e-mail), aby se nedaly jednoduše upravovat a měnit jako je tomu na webových stránkách.

Kromě těchto nových pravidel mají zákazníci také nově až 90 dnů na odstoupení od smlouvy, pokud některé z těchto nařízení porušíte. Dejte si tedy pozor na tato nová pravidla, abyste neobdrželi sankce nebo zbytečně neztratili zákazníky.

Zpět na výpis článků Sdílet na FB