Přehled všeho, co e-shopy musí vědět o změně zákona upravující falešné slevy
Už řadu let se vyhlašují žebříčky falešných slev, které zákazníky varují před nekalými praktikami e-shopů jako je umělé navyšování cen. Koncem roku 2022 se však změnil zákon, který si na takové e-shopy posvítí. Ačkoliv možná žádné takové triky nepoužíváte, nová pravidla by vás rozhodně měla zajímat ať nechtěně neporušíte zákon.
Novela zákona o ochraně spotřebitele nabyla účinnosti 6.1.2023 a změny se týkají jakýchkoliv slev, akcí, výprodejů, Black Friday apod. Pokud nějakým způsobem naznačíte, že si zákazníci něco mohou pořídit levněji, úprava se na to vztahuje. Nová pravidla se však neuplatňují:
Podle nových pravidel si musíte ode dne, kdy chcete začít dávat slevu, zjistit jaká byla nejnižší cena produktu za posledních 30 dnů a od ní slevu odvozovat. Pokud byste však chtěli nadále navyšovat slevovou akci třeba z 15 % na 30 %, pracujete stále s cenou, kterou jste uvedli jako původní (neuplatňujete znovu pravidlo 30 dnů).
Je důležité vědět, že novela se nevztahuje jen na e-shopy. Pokud vlastníte kamenné prodejny a jiné prodejní kanály, tak i zde budete muset toto pravidlo dodržovat. Je třeba proto jasně specifikovat, na co všechno se sleva vztahuje.
Slevy se správnou původní cenou musí být uvedené přímo v reklamním sdělení, pokud se akce týká jen konkrétních produktů. Jestliže však děláte výprodej veškerého zboží, nejnižší cenu stačí uvádět pouze na landing page.
Existují další cesty jak se pravidlu 30 dnů vyhnout. Jestliže nabízíte speciální slevy jen určitému segmentu svých zákazníků, například zasíláním slevových kódů vracejícím se zákazníkům, nemusíte pravidlo aplikovat. Netýká se to však například cílených PPC reklam pro určitý typ zákazníků, jestliže je sleva technicky vzato přístupná všem.
Jak vytvořit PPC reklamu, která vám přinese okamžité výsledky?
Efektivní PPC reklama k vám nejen přivede nové zákazníky, ale také vám zvýší konverze.
Chci konzultaciSrovnávání vaší ceny s cenou konkurence nebo s doporučenou cenou dodavatele se novelou zákona nutně nezakazuje, ale musí být naprosto zřejmé, že se nejedná o slevu.
Je třeba si také uvědomit, že srovnávací reklama má sama o sobě přísná pravidla, kterých se musíte držet.
Je v pořádku zákazníky upozorňovat, že koupě balíčku nebo sady místo každého produktu zvlášť, je vyjde výhodněji, ale opět musí být jasné, že jde pouze o srovnání.
Sankce se mohou vyšplhat až na 5 milionů korun. V případě, že však máte e-shopy také v zahraničí, mohou být sankce až 4 % ročního obratu nebo 50 milionů korun.
Zákazníci mají nyní také právo odstoupit od smlouvy do 90 dnů, pokud se zjistí, že jste pravidla porušili.
S nástupem změn je důležité, abyste si zavedli systém, pomocí kterého budete kontrolovat a evidovat své ceny, slevové akce apod. V případě, že se na vás totiž kontrolní úřady obrátí, musíte umět dokázat, že vše provádíte správně.