Krize v e-commerce: jak se vypořádat s klesajícími tržbami ve vašem e-shopu?

Publikováno 03. 08. 2022
Novinky Nástroje, tipy a inspirace
Autor: Michaela

Jak už jsme psali v přechozím článku, v porovnání s minulým rokem se tržby e-shopů v prvním čtvrtletí propadly o zhruba 25 %. Je to způsobeno několika faktory – znovuotevření kamenných prodejen, stoupání cen energií apod. Ačkoliv většinu těchto událostí nemůžeme ovlivnit, existuje několik strategií, jak se můžete se současnou krizí vypořádat a co nejvíce zabránit klesání vašich tržeb.

Krize v e-commerce


Co dělat, když váš e-shop dostatečně nevydělává?

Abyste současnou bouři v e-commerce bezpečně překonali, je důležité nepanikařit. Zaměřte na změny, které můžete provést teď, ale stanovte si také cíle pro budoucnost. Čím silnější bude vaše značka, tím lépe se vypořádate s turbulencemi, které nepochybně zase přijdou.

Jak vypadá situace na trhu?

Ačkoliv se lidé momentálně snaží kvůli vysokým cenám energií ušetřit, kde to jde, neznamená to, že se vaše tržby musí propadnout pod bod mrazu.

Zamyslete se nad potřebami svých zákazníků, možná jim budete schopni pomoci i se svým stávajícím sortimentem. Pokud například prodáváte vybavení do domu, můžete vyzdvihnout, že koberec je ochrání před studenou podlahou.

Můžete se také pokusit svůj sortiment rozšířit o produkty, o které mají zákazníci momentálně zájem. Může se však také stát, že budete nuceni úplně změnit směr.

Má smysl zvýšit náklady na reklamu?

Zaměřte se také na své výdaje za reklamu. Nemusí to však nutně znamenat, že své náklady musíte snižovat. Firmy začínají v krizi omezovat svůj rozpočet na reklamní kampaně, proto se může jinak saturovaný trh uvolnit a vám se tak naskytne příležitost své produkty a služby propagovat s daleko větší odezvou.

Podívejte se nejprve na hodnotu svého PNO neboli „podílu nákladů na obratu“, a podle toho se rozhodněte. Pokud potřebujete zvýšit tržby, má pro vás smysl navýšit současnou hranici nebo už teď proděláváte? Pokud ztrácíte peníze, pak vám samozřejmě nezbude nic jiného než některé kampaně pozastavit.

Než se však pustíte do nelítostného krouhání rozpočtu, ujistěte se, že je vaše PNO odvozeno od správných dat. Nová pravidla cookies jsou trnem v oku nejednoho marketéra a když návštěvník nezaklikne „souhlasím“, ztrácíte tím tak některá data.

Investujte do „image“ marketingu

Stanovte si také dlouhodobější cíle pro budování vaší značky a zviditelnění vašich produktů nebo služeb. Ačkoliv neuvidíte okamžité výsledky, „image“ marketing má smysl do budoucnosti.

Jakým způsobem vaše firma vystupuje a jaké asociace vyvolává u zákazníků, je důležité pro jejich loajálnost. Navíc je to vaše odlišení od konkurence. Rozhodně nechcete být jen jedno z 347 květinářství ve vašem městě. To, co vás činí unikátní – vaše svatební girlandy z jedlých květin nebo váš odlehčený tón komunikace by měl být zvýrazněn do popředí. Navíc pokud máte jasné USP (unique selling proposition) daleko snadněji se vám budou tvořit marketingové a PR kampaně, než když jste jen jeden z mnoha prodejců květin.

Podobně jako v době bujícího koronaviru, kdy firmy musely urychlit přesun svého sortimentu do e-shopů, i současná situace vyžaduje improvizaci. Ačkoliv bude řada z vašich rozhodnutí složitá, nevzdávejte se příliš rychle. Není to první krize (a rozhodně ani poslední), kterou jsme zažili. Inspirujte se například firmami, které úspěšně překonaly krizi v roce 2008, ale vezměte také v potaz současný trh a chyťte se příležitostí, které se vám naskytnou.

Zpět na výpis článků Sdílet na FB