Jak bude vypadat e-commerce v nadcházejícím roce?

Publikováno 14. 07. 2022
Autor: Sabina

S uvolněním covidových restrikcí a postupným otevíráním kamenných prodejen se zdá, že e-commerce po době růstu najednou padá. Na svědomí to také mají rostoucí ceny jídla, energií a řada dalších faktorů. Situace se však těmito zprávami stává poněkud zkreslená, jelikož nelze s určitostí říct, jak by e-commerce vypadala, kdyby koronavirus nikdy nebyl.

Budoucnost e-commerce


Není propad jako propad

První problematickou oblastí je porovnávat současnou situaci v e-commerce s dobou covidovou. V době lockdownu, kdy se masově zavíraly kamenné obchody a lidé byli omezováni v pohybu venku, nebyla prakticky jiná možnost než se přemístit do e-shopů.

E-commerce proto zažila obrovský rozkvět. Dokazuje to i průzkum z roku 2020 od UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development), který ukázal, že se nakupování přes internet zvýšilo o 6-10 % ve všech produktových kategoriích.

V této chvíli jsou však obchody opět otevřené, což má nepochybně také vliv na současný propad. Na druhou stranu si mnoho lidí zvyklo nakupovat přes e-shopy. Předpovídá se proto, že se chování zákazníků nezvratně změnilo a řada z nich se do kamenných prodejen nebude vracet v takové míře.

Ačkoliv se tedy podle zpráv tržby z e-shopů propadly o zhruba 25 %, neznamená to nutně propad oproti období před pandemií. Celosvětově je situace velmi podobná. Podle The International Monetary Fund spadl příjem z nakupování přes e-shopy v době pandemie z 14,9 % na 12,2 % v roce 2021. Asi v polovině zemí to však stále znamená růst oproti době před pandemií. Hlavně země, které měly striktnější omezení v pohybu, viděly nejvyšší nárůst v online nakupování.

Proč teď lidé nechtějí tolik utrácet?

Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu, jsou současné rostoucí ceny energií, benzínu a potravin. V době, kdy jsou ceny plynu a elektřiny až 5x vyšší a lilek si nekoupíte za méně než 39 Kč, nemá nikdo zrovna chuť utrácet za nové křeslo nebo náušnice.

Jsou to právě segmenty jako šperky, dekorace do bytu, nábytek, móda, kosmetika a některá elektronika, které lidé přestanou kupovat nejdříve. Na druhou stranu prodejci s tepelnými čerpadly a úspornějšími kotly mohou v této době zažít vyšší příjmy, protože se lidé budou snažit co nejrychleji najít způsob, jak ušetřit i na nezbytnostech. Kdo ví, možná si začnou pěstovat i vlastní zeleninu.

Jak co nejvíce zabránit ztrátám na tržbách?

Současný stav v e-commerce nechává mnoho prodejců s plnými sklady, ale některé situace se jednoduše nedají ovlivnit. Důležité je proto nepanikařit a snažit se vylepšit, co se dá.

Pokud se vám povede zákazníka na e-shop přivést, je to výhra, ale neznamená to, že s radostí vytáhne kreditku.

Pokud chcete něco zlepšit, prověřte následující oblasti, kde se nedostatky často vyskytují. Zaměřte se na:

  • kvalitní copywriting
  • pružnou a přívětivou komunikaci se zákazníky
  • rychlou dopravu a řešení reklamací
  • přehlednost webu
  • kvalitu produktů

V neposlední řadě nezapomínejte i v této době na investice do budování značky. Pokud si vytvoříte širokou základnu spokojených zákazníků, kteří vám rádi zanechají pozitivní recenze, máte daleko větší šanci obtížné období překonat.

Ačkoliv nelze s určitostí předpovědět, jak se situace bude vyvíjet, a to hlavně kvůli faktorům, které jsou mimo naši kontrolu, lze potvrdit, že covid přinutil lidi rychleji se adaptovat digitalizaci. Podle průzkumu od The International Monetary Fund je pravděpodobné, že se přesunutí online udrží zejména v sektorech s občerstvením, zdravotnictvím a některých maloobchodních segmentech.

Zpět na výpis článků Sdílet na FB