Co stojí za copywritingem, který učiní každou vaši nabídku neodolatelnou?

Publikováno 24. 04. 2023
Nástroje, tipy a inspirace Obsahový marketing
Autor: Michaela

Dali jste si spoustu práce s vytvořením kvalitního produktu, o kterém víte, že vašim zákazníkům zlepší nebo usnadní život. Kdykoliv se však snažíte o svém produktu nebo službě napsat newsletter nebo popisek na webovky, z ničeho nic se proměníte na chlápka z telemarketingu, který prodává magické vysavače. Pokud chcete znít lidsky, ale zároveň přesvědčivě, následující tipy vám pomohou transformovat váš copywriting tak, aby byl informační, ale také poutavý.

Tvorba kvalitního copywritingu


Nadpisy

Nadpis je jedna z nejzanedbávanějších částí copy, ačkoliv je tou nejdůležitější. Zákazník se podle nadpisu totiž rozhoduje, zda mu stojí za to pokračovat ve čtení. V marketingových kruzích se tvrdí, že jen 2 lidé z 10 si kromě nadpisu přečtou i zbytek textu.

Nejeden průzkum takové chování potvrzuje. Například studie z Kolumbijské univerzity ukázala, že 59 % odkazů na sociálních sítích byly sdíleny, aniž by si je lidé přečetli.

Lidé v průběhu dne vynakládají energii mnoha směry – řešení problémů v práci, péče o děti a domácnost apod. Nikdo proto neklikne na každý reklamní email ve své schránce, ale nemilosrdně zmáčknou delete a otevřou jen ty, které je nějakým způsobem zaujmou.

Vždy ve svých nadpisech tedy zmiňte benefit vaší nabídky. Co vaši zákazníci získají? Zlepší jim vaše služby či produkty život k lepšímu? Poskytujete jim cennou informaci? Pište své nadpisy také tak, aby z nich bylo jasné, pro koho je vaše nabídka určena. Pokud jim aspoň jednu z těchto informací v nadpisu naznačíte, rádi vám věnují několik minut svého času.

Vždy napište alespoň 5-10 verzí svého nadpisu, než se rozhodnete pro ten nejlepší.

Model AIDA

Zformulovat přesvědčivý email nebo sales page rozhodně není snadné. Není proto žádná hanba držet se osvědčených modelů.

AIDA (attention, interest, desire, action) vám pomůže vystupňovat vaše reklamní sdělení od upoutání pozornosti až po nákup.

Attention

Pokud jste si dali záležet na napsání svého nadpisu, je dost možné, že už jste tento krok úspěšně zvládli. Máte jejich pozornost, teď je třeba si ji však udržet.

Interest

V angličtině se tomuto kroku také říká „hook“. Zaháknout jejich pozornost můžete několika způsoby:

  • zdůrazněte další výhody vašeho produktu nebo služby
  • využijte zajímavé statistiky a data
  • zmiňte, jak se lišíte od konkurence
  • použijte storytelling

O storytellingu se toho dá hodně napsat. Je to jeden z nejefektivnějších nástrojů, jak si u zákazníků vybudovat důvěru. Navíc jim můžete jasně ilustrovat výhody svého produktu poutavým způsobem. Příběhy navíc lidem zůstávají daleko déle v paměti než jen suchá fakta.

Desire

V tomto momentě je načase ve vašich zákaznících vyvolat touhu po tom, co jim nabízíte. Opět pomocí storytellingu jim nastiňte, jak bude jejich život vypadat s vaším produktem nebo službou.

Zaměřte se také na jejich starosti neboli „pain points“, a jak se jich díky vašemu produktu zbaví. Pokud například nabízíte aplikaci na plánování denních úkolů, ukažte jim, jak zvýší svou produktivitu nebo jak jim pomůže bojovat s prokrastinací.

Ne každý produkt nebo služba, kterou nabízíte, obrátí život vašich zákazníků o 180 stupňů, a to je naprosto v pořádku. Rozhodně se tedy neuchylujte k přehánění. Lidé navíc nutně neočekávají život měnící výsledky. Chtějí však vědět, že za své peníze dostávají co nejlepší kvalitu a jejich každodenní život bude o něco pohodlnější, produktivnější nebo zábavnější.

Action

Poslední kouskem puzzle je, aby čtenáři provedli vámi požadovanou akci. Může to být nákup, ale také třeba jen kliknutí na odkaz, stažení e-booku apod.

Váš „call to action“ by tedy měl být zřetelný a pouze jeden. Nechtějte po nich, aby se přihlásili k vašemu newsletteru, stáhli si váš katalog a prohlédli si váš blog.

Nesnažte se v nich také vyvolat pocit viny s výroky jako jsou: „Ne, chci nadále plýtvat svým časem“ apod.

Hledáte copy, které zvýší vaše konverze?

Efektivní copy vám pomůže zvýšit zisk, získat nové zákazníky, odlišit se od konkurence atd. Vyžaduje proto kreativitu a znalost lidské psychologie a marketingových taktik.

Chci konzultaci

FOMO

FOMO neboli „fear of missing out“ je také úspěšná taktika marketérů, jak pobídnout zákazníky k nákupu. Jestliže na své sales page nebo v e-mailu zmíníte, že nabídka platí pouze do určitého data nebo, že nabízíte jen omezené množství, může to nerozhodné jedince pobídnout k nákupu.

Nikdy však takových taktik nezneužívejte bez rozmyslu. Pokud si váš zákazník zboží koupí do stanoveného termínu, a poté uvidí, že ho stále prodáváte za sníženou cenu, rychle ztratíte jeho důvěru.

Všechny výše zmíněné strategie a tipy vám pomohou být ve svých reklamních textech přesvědčivější a efektivnější. Všechny však stojí na důkladné znalosti vašich zákazníků, a hlavně by žádné z nich neměly být použity nečestně. Pokud si za svým produktem a službou skutečně stojíte, není nutné nic zveličovat.

Zpět na výpis článků Sdílet na FB