Top témata, která lidé řešili na Facebooku v roce 2020
Facebook zveřejnil report, který obsahuje nejdiskutovanější témata z roku 2020. Témata spadají do kategorií - vzdělání, životní styl, technologie a volný čas. Co lidí zajímalo v časech pandemie?
Hnutí "Black Lives Matter" podporuje mnoho Američanů, což dokazují i protesty, které probíhaly ve více než 2000 městech. Lidé sdílejí i tématické příspěvky na sociálních sítích a vzdělávají tak své okolí o problémech souvisejících s rasismem. Mnozí také finančními dary podporují firmy vlastněné Afroameričany a poskytují donace projektům, které se zabývají otázkou rasismu.
Knihy lidem poskytují možnost na chvíli uniknout z reality. I to je jeden z důvodů, proč jim lidé v tomto období holdují více. Čtenáři se kromě fikce soustředí i na odbornou literaturu - historické knihy či knihy, které pojednávají o různých sociálních problémech. V Austrálii se do popředí dostávají lokální knihkupectví, která organizují různé online lekce pro děti a knihovny, které aktivně doručují knihy a dohlížejí na starší lidi. Literatura tak celkově prochází transformací - už nejde jen o hobby, čtení se stává zvykem.
Učitelé se už nesoustředí jen na učebnice. Edukace probíhá převážně online a učení na dálku tak představuje stále menší problém. Nemění se pouze školy, změnou si procházejí i jiné vzdělávací instituce a do popředí se dostávají také e-booky, webináře a podcasty.
I o zahrádkaření se v průběhu roku 2020 začalo zajímat více lidí. V Británii sa hledanost výrazu "How to grow an avocado" (překlad: Jak vypěstovat avokádo) v době od poloviny Dubna 2019 do poloviny Dubna 2020 zvýšila 100x. Spolu se zahrádkařením se začalo řešit i téma ekologického bydlení zejména mezi ženami.
Diskuse se vedly i na téma renovací. Jelikož jsou lidé nuceni trávit většinu času doma, přizpůsobují si svůj prostor tak, aby vyhovoval jejich potřebám. Zkoumáni byli Kanaďané, kteří rekonstruovali své domácnosti a vytvořili si v nich home office, posilovny či dětská hřiště.
Hotovost byla v Mexiku tou hlavní platební metodou. Od roku 2018 Mexico uvedlo do platnosti zákon, který reguloval finanční technologii a 42 milionů obyvatel tak získalo mobilní peněženky a kreditní karty. V současnosti se na finančním trhu rozrůstají neo banky, digitální banky bez fyzického sídla, které umožňují lidem použít digitální měnu na své každodenní aktivity.
Austrálie se ve srovnání s jinými zeměmi online nakupování přizpůsobovala pomaleji. Za tuto skutečnost mohlo zejména geografické rozložení země, které způsobilo, že doručování zásilek nefungovalo vždy efektivně.
V březnu a dubnu 2020 se ale útrata v e-commerce oblasti zvedla o 29 %. Populárním se stalo i předplatné. Lidé se přihlásili k odběru balíčků nápojů, vitamínů i kosmetiky.
Ačkoli bylo digitální umění známé již dříve, v průběhu roku 2020 se mnohá muzea a galerie na digitálním zprostředkování umění začaly podílet více. Umělci tak mohli svá díla prezentovat v digitálních galeriích.
Projekty související s handmade produkty také získaly na popularitě. Mnoho lidí pracovalo na své kreativitě. Do popředí se dostala i udržitelná více personifikována móda, což v dlouhodobém horizontu může mít dopad na preference spotřebitelů.
Německé cyklistické obchody zaznamenaly vyšší poptávku po svých produktech. Lidé vyměnili veřejnou hromadnou dopravu za kola a e-kola. Jelikož v průběhu roku 2020 mnozí dovolenkovali ve své zemi, zvýšený zájem zaznamenaly i půjčovny aut.
Některé z trendů můžeme pozorovat i v České republice. Základní, střední i vysoké školy přešly na online edukaci a spolu s nimi také různé vzdělávací instituce. Kromě online kurzů na popularitě získaly webináře a samozřejmě podcasty.
Česká republika je jedna z e-shopových velmocí. V současnosti funguje na trhu mezi 35 až 45 tisící e-shopů. “Odhaduji, že do dvou let bude v Česku přes 50 000 e-shopů,” uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Pandemii se přizpůsobily i různé umělecké galerie, které umístily svou expozici online. Mezi nimi například Národní galerie Praha, Galerie výtvarného umění v Ostravě či Moravská galerie v Brně.
Češi také projevili zájem o kola. Podle Forbes.cz prodejci kol hlásili rekordní prodeje. Češi nakupovali kola kvůli domácím dovoleným a také jako alternativu k městské hromadné dopravě, kterou nechtěli jezdit.
Rok 2020 přinesl mnoho změn - změnil zvyky společnosti, vyprofiloval lidské potřeby a zaznamenal rapidní nárůst online aktivit. A i když pandemie nakonec skončí, mnoho zmíněných trendů zde zůstane a zásadně ovlivní náš svět.
Zdroj:
Facebook: The 2021 Topics and Trends Report From Facebook IQ, Facebook, 2021
Forbes: Pandemie v pedalech, 2021
Mediaguru: Nejvíce e-shopu na českém trhu vzniká v lednu