S-commerce v hledáčku: Připravte se na její konec, je téměř tu!
E-commerce, neboli obchodování online, je již několik let na vzestupu, a to zejména díky pandemii koronaviru, kdy nákupy online cestou výrazně vzrostly. Ve stejném období stoupal i význam sociálních sítí jako jsou Facebook či Instagram, které se staly díky funkci Obchodování výraznou platformou pro online nákupy. Co se stane po ukončení této služby a jak si s tím poradit?
Už dříve jsme mohli sledovat nárůst nákupů online a tak není překvapením, že období pandemie koronaviru tato čísla ještě mnohonásobně zvýšila. S tím souvisí i to, že se lidé daleko více upnuli ke svým telefonům a podle zprávy The Digital Global Overview Report z roku 2021 tráví lidé z celého světa průměrně 2 hodiny a 25 minut denně na sociálních sítích. Kromě sledování zábavných videí a fotografií i nakupují - to potvrzuje i studie z roku 2020 firmy UNCTAD (Konference OSN o obchodu a rozvoji) ve spolupráci s dalšími organizacemi, která ukazuje, že nárůst nákupů online vzrostl o 6 - 10 %, a to ve všech produktových kategoriích.
O tom, že sociální sítě jsou budoucnost, není pochyb. Podle výzkumu společnosti HubSpot z roku 2021 už více než polovina respondentů něco koupila přes sociální sítě, a to nejčastěji přes Facebook (36%) či Instagram (24,5%). S-commerce totiž není jen snadnější cestou k nákupu, ale nabízí i zážitek díky propojení se zajímavými influencery nebo příběhem, který u tradičního e-commerce tolik nenajdeme.
Náš tip Nespoléhejte se pouze na nákupy přes sociální sítě - proč? Při registraci na Facebook či Instagram je nutné souhlasit s obchodními podmínkami, které se ale často a dost razantním způsobem mění. Budujte proto i jinou síť kontaktů, např. sbíráním e-mailů díky newsletteru či jinému online produktu, který bude pro vaše potenciální i stávající klienty zajímavý. |
Brzy na to přišla v roce 2020 reakce Facebooku v podobě služby Facebook Shops, díky které jste si mohli vytvořit svůj vlastní obchod přímo na Facebooku a posléze i na Instagramu, který také spadá pod společností Meta. Mezi další funkce samozřejmě patřilo i tvorba katalogů, možnost zadat si produkty do oblíbených a další.
Velkou novinkou je ukončení této služby, a to konkrétně 10. srpna 2023, kdy nepůjde např. vytvořit katalog produktů nebo označovat produkty k zakoupení v příspěvcích. Tato služba zůstává pouze v 11 zemích Evropy s větším trhem a tedy i zajímavější ziskovostí pro Facebook, nicméně je možné, že i tyto země čeká v brzké době vypnutí této služby.
Náš tip Vedete sociální sítě vaší firmy a velká část zisků pramení právě ze služby Obchody? Nezoufejte. Stále budete mít možnost přidávat do Instagram Stories odkazy, díky kterým budete moci přesměrovat své zákazníky na kýžený produkt nebo službu. |
I když je pro mnohé zrušení Obchodů nemilou zprávou, není třeba klesat na mysli. Online marketing nám nabízí mnoho dalších variant, kam zařadit svou nabídku - ať už se jedná o posilování PPC reklam nebo možnosti dalšího prodeje na portálech jako je Heureka.cz či Zboží.cz. Jedna varianta sice končí, ale je důležité neusnout na vavřínech a hledat další možnosti, kde ukázat vaše produkty či služby v tom nejlepším světle.
Rádi byste více nákupů ze sociálních sítí?
Potřebujete pomoci s rozjetím sociálních sítí nebo se poradit ohledně strategie? Rádi vám s tím pomůžeme.
To mě zajímáI když funkce Obchody bude brzy nenávratně pryč, sociální sítě jsou stále důležitým online nástrojem, díky kterému vaše produkty či služby opravdu vyniknou. Hledejte jiné varianty, snažte se budovat zajímavý obsah a uvidíte, že změny společnosti Meta nijak neohrozí zisk z vašeho podnikání.