Rozmach Influencer Marketingu: Co všechno zahrnuje strategie?

Publikováno 17. 01. 2022
Nástroje, tipy a inspirace Sociální sítě
Autor: Sabina

Influencer marketing není jen o celebritách. Sociální sítě nám otevřely dveře a dnes se už může influencerem stát i zcela obyčejný člověk. Co z něj však dělá influencera zajímavého pro společnosti, jsou vysoké dosahy a velký počet sledovatelů navštěvujících jeho web i profil na Instagramu. Může to být populární básník, fotograf či módní ikona. Každé odvětví je totiž plné vlivných lidí - stačí je najít.

influencer marketing

Co přesně je Influencer marketing?

Typ marketingu, který se odehrává na sociálních sítích, představuje neotřelý způsob, jak zvýšíte své dosahy. Influenceři jsou lidé, kteří úzce komunikují se svou cílovou skupinou a mají s ní vybudovaný vztah založený na důvěře.

Skoro 50 % spotřebitelů se kvůli doporučením obrací na influencery

Nová generace věří pouze 1 % reklam. S influencery to je ale o něčem úplně jiném. Skutečně angažovaní jsme díky jejich upřímnosti a autenticitě. Lidé obvykle věří influencerům, které sledují. Zajímají se o jejich obsah i propagované produkty a služby. I proto influenceři pomáhají firmám oslovit potenciální zákazníky a vytvářejí mezi nimi jakýsi “online” most.

Jasně, stále si musíte budovat vlastní publikum a řešit strategii značky, obsahovou strategii ale můžete doplnit o Influencer marketing, který je lehký, efektivní a poměrně levný.


Budujeme strategii

Určíme si cíl a metriku

Jako u každé marketingové strategie, i zde je nejlepší začít vytyčením cílů. Co očekáváme od Influencer marketingu?

  • Chceme zasáhnout nové publikum a zvýšit povědomí o značce?
  • Chceme budovat vztah s cílovou skupinou?
  • Chceme zvýšit tržby a prodeje, které rozšíří náš byznys?
  • Chceme, aby měla naše stránka vyšší návštěvnost?

Cíl by měl být v souladu s dlouhodobými cíli byznysu. Pokud se soustředíte například na zvyšování důvěry, je zbytečné prostřednictvím influencerů nabízet zákazníkům slevové kódy. Právě naopak. Bude vás spíše zajímat budování něčeho dlouhodobého, což znamená, že influencerům můžete dát větší svobodu při tvorbě kampaně.

Při definování cílů si pomozte s maticí SMART, která definuje požadavky na cíl. Cíl musí být:

  • specifický (specific) - detailně propracovaný
  • měřitelný (measurable) - úspěch musíte být schopni posoudit
  • dosažitelný (achievable) - je reálný
  • relevantní (relevant) - pomůže vašemu byznysu
  • časově ohraničený (time-bound) - má konkrétní deadline


Zjišťujeme, kdo je naší cílovou skupinou

Každá kampaň by měla mít definovanou svou cílovou skupinu. Bez ní nemůže být úspěšná. Persony vyselektujte ze segmentů - mělo by jít o vypracovaný profil ideálního zákazníka zahrnující demografické i psychografické údaje, to, v jakém životním cyklu se právě nachází a jak nejraději nakupuje.


Hledáme ty správné influencery

Pokud již víte, co je vaším cílem a kdo je vaší cílovkou, je čas najít influencery, kteří vám pomohou oslovit ty správné lidi. Můžete je klasifikovat podle různých kritérií - velikosti publika (mikro, makro influenceři, celebrity), podle typu (bloger, novinář, influencer na Instagramu, youtuber). Každý influencer má svá pro a proti. Dávejte si ale při výběru pozor. Nejde totiž jen o to, kolik followerů daný influencer skutečně má, ale jak s ním publikum interaguje. To je metrika, která vás bude zajímat.


Vybudujeme vhodnou kampaň

Jakmile najdete influencery, se kterými se chcete pustit do spolupráce, je na čase přemýšlet nad obsahem kampaně.

Pokud se pokoušíte zvyšovat povědomí o značce, vytvořte soutěže a obsah, který zaujme. V případě, že je vaším cílem zvýšit prodej, můžete zákazníkům nabídnout speciální slevy, akce či slevové kódy. Kampaň můžete spolu s influencery naplánovat, avšak nezapomeňte jim nechat i nějakou svobodu - publikum totiž miluje obsah i díky autenticitě, kterou do něj dokáží vložit pouze oni.

I takhle vypadá autenticita influencerů:


influencer marketing


“A jak často bychom se měli kontrolovat? Ideálně 1x za měsíc, třeba když vám dojde zubní pasta.”
Brandová kampaň upozorňuje na důležitost prevence rakoviny prsu a varlat. Jde o propagaci značky Sensodyne, která se rozhodla podpořit neziskovou organizaci Loono.


Začínáme s kampaní

Hned, jak se kampaň dostane na svět, pozorujte ji. Vychytejte nedostatky na začátku - ať už jde o samotný produkt, formulaci vět, gramatické chyby nebo typ příspěvku. Ty příspěvky, které nefungovaly, následující měsíc vyměňte za ty, které fungují.


Měříme úspěchy

Jde o nejdůležitější krok, který nám řekne, zda skutečně jsme, nebo nejsme úspěšní. Sledovat byste měli dopady, interakce a konverze a samozřejmě i jiné metriky, pokud jsou z hlediska nastavených cílů důležité. Díky výsledkům můžete porovnat i strategii na vlastním účtu s Influencer marketingem a vychytat nedostatky napříč celou obsahovou strategií.

Influence marketing je bez pochyb marketingem součastnosti i budoucnosti a to nezmění ani fakt, že Instagram a Facebook pravděpodobně skryjí lajky. Tak co na to říkáte? Zkusíte to?


Zpět na výpis článků Sdílet na FB