Postřehy z konference Data Restart: Pozor na duplicitní transakce
Neduhy v Google Analytics, atribuční modely nebo také optimalizace cenotvorby v e-commerce – to vše a mnoho dalšího zaznělo 8. dubna na Data Restart – Konference o datech a analytice. Na konferenci vyrazili i naši PPC specialisté Petr s Martinem. Jaké byly jejich postřehy?
Výkonnostní marketing jsme začali brát jako dogma. Jako správnou bereme pouze měřitelnou část, nicméně zapomínáme, že neměřitelná část je stejně tak důležitá a nejedná se o vyhozené peníze. Musíme proto myslet i na vynakládání prostředků do brandu a do záležitostí rozvoje. Budeme sice v situaci, kdy nebudeme mít výsledky ihned, ale jedná se o správnou cestu do budoucna a můžeme očekávat další růst firmy.
Nezapomínejme, že většina věcí nejde paušalizovat a není možné omezovat se striktně na výkon podle přímých čísel. Vždy vidíme pouze špičku ledovce a je potřeba vše správně nastavovat a zkoušet různé poměry mezi PNO (tedy podíl nákladů na obratu) a ROAS (návratnost prostředků vložených do reklamy).
Chyby v Google Analytics nám mohou často hodně zamotat hlavu. Velmi typickým příkladem jsou duplicitní transakce, u kterých mohou být data a realita zcela odlišná. Jak je to možné? Duplicitní transakce (neboli jedna objednávka, kterou ve výsledcích vidíme vícekrát) nejčastěji vznikají
Jak ale zamezit duplicitním transakcím? Cesta je jednoduchá! Stačí v Google Analytics kliknout na Vlastní report – Transakce ID – Transacions a vytvořit si „vlastní” report,, který budete mít pod kontrolou.
Důležitým faktorem je přistupování k analýzám a použitým nástrojům individuálně. Pokud jsme tedy malou firmou, musíme k datům přistupovat odlišně než velká firma, která má jiné preference a možnosti. Samozřejmostí by pro nás mělo být zaměření na produkt, firmu či zákazníka a tomu podřizovat další věci, nikoliv naopak. Pokud tedy např. vyhovuje náš web nám i zákazníkovi, není nutné provádět změny a ohýbat tak data.
Došlo již v Google Analytics k nějakým chybám? V tom případě je doporučujeme už příliš neřešit a neopravovat. Data z minulosti budou sice rozsypaná a chybná, což zamezí meziročnímu porovnávání, nicméně je důležité vše dobře nastavit a pracovat správně v přítomnosti a budoucnu.
Display a video reklamy doporučujeme neposuzovat samostatně, nemusíme se ale vůbec bát experimentů s testováním různých variant a mixů. Důležitou součástí je však reportování, a to zejména počet shlédnutí a imprese.