Mobile first! Aneb proč mít kvůli Google responzivní web
V dnešní době je téměř samozřejmé využívání chytrých telefonů, kde pravidelně komunikujeme na sociálních sítích a vyhledáváme informace. Je stále častější, že místo pevných počítačů používáme právě mobilní zařízení a proto je stále větší nutností mít verzi webu, kterou je možné zobrazit na mobilu.
Mobile first je způsob navržení uživatelského rozhraní, který staví zobrazování webových stránek na mobilu na stejnou příčku, jako pevné počítače. Google převážně použije mobilní verzi obsahu pro indexování a hodnocení vašeho webu.
V historii bylo v hodnocení webu využíváno zejména rozhraní pro stolní počítače, nicméně aktuálně Google navštěvuje většina uživatelů skrz mobilní verzi. Při indexování pomocí mobilních zařízení Googlebot prochází webové stránky pomocí agenta smartphonu a jednotlivé stránky vyhodnocuje na základě jejich připravenosti na indexování v mobilních zařízeních.
Co se tedy změnilo? Pracovní plocha, odpovídající webový obsah i Canonical AMP je stále beze změny, nicméně Google pro indexování preferuje mobilní adresu URL a optimalizovaný obsah pro mobilní vyhledávání. Co to pro vás tedy znamená? Váš web, který je optimalizovaný pro mobilní zařízení, by měl obsahovat stejný obsah jako ten pro pevný počítač a strukturované údaje by měly být k dispozici v obou verzích, stejně jako metadata.
Zmenšení zařízení se samozřejmě pojí také s grafikou. Změnou velikosti obrazovky je nutné zaměřit se na to, co je skutečně důležité. Díky tomu však zvýšíte srozumitelnost a přehlednost vašeho webu, zavedete snadnější konzumování webu a určitě se vyplatí i zvětšení ovládacích prvků.
Verze pro pevné počítače můžou být velice složité pro zobrazení v mobilních zařízeních. Rozhraní, která nejsou příliš vhodná, vyžadují, aby si potenciální zákazník zvětšoval obsah webu pro jeho přečtení. Uživatelé tuto zkušenost považují za náročnou a je velice pravděpodobné, že váš web opustí. Mobilní verze, která je automaticky čitelná a použitelná pro všechna mobilní zařízení, je tak v dnešní době naprosto klíčová, a to ať vlastníte blog, webové portfolio či e-shop.