Metaverse: Jak virtuální realitu využívají značky pro online marketing?
V posledních měsících se do popředí dostal také Metaverse, který umožňuje značkám maximalizovat jejich kreativitu a zasáhnout tak cílovou skupinu novými atraktivnějšími způsoby. Jak Metaverse změní fungování marketingu a co nám přinese budoucnost?
Metaverse je virtuální svět, který je paralelní k fyzickému světu. V podstatě to znamená, že si můžete ve virtuálním světě vytvořit vlastní postavu a cestovat s ní po virtuální realitě. Metaverse je neustále aktivní, existuje v reálném čase, spojuje různé platformy, hráči se v něm mohou věnovat různým aktivitám ve stejnou dobu a uživatelé v něm mohou tvořit různý obsah.
¨Digitální svět tedy může sloužit jako videohra, společenský prostor i obchod. Můžete v něm uspořádat narozeninovou oslavu, pracovat či setkávat se s přáteli. Záleží na vašich preferencích. A tady se otevírají dveře pro marketing a značky. Metaverse je totiž plný potenciálu a různých možností.
Při využívání Metaverse nemusíte všechno dělat jinak. Právě naopak, virtuální marketing může podpořit prodeje i marketingové kampaně v reálném světě. V paralelním světě můžete nabízet to, co v realitě. Příkladem toho je marketingová kampaň společnosti Deliveroo na Animal Crossing. Online společnost zajišťuje rozvoz jídla a do hry nasadila virtuální jezdce, kteří rozváželi po celém ostrově. Hráči tak od společnosti dostali nejen překvapení, ale také promo kód, který mohli využít v reálném životě. Jen během první hodiny získala marketingová kampaň Deliveroo tři miliony zapojení do hry.
Avataři se dají přizpůsobit k obrazu člověka, který je vytváří. Tuto možnost oceňuje podle studií až 92 % uživatelů. Lidé se chtějí lišit ve virtuálním prostředí stejně jako v tom reálném a za možnost sebevyjádření jsou ochotni zaplatit. Začíná se tedy rozvíjet cesta D2A (direct to avatar), v jejímž rámci společnosti prodávají své produkty avatarům. Může jít o oblečení, různé doplňky nebo zbraně. Metaverse příležitosti se chopily známé značky, jako například Gucci či Balenciaga.
Alternativu představuje spojit se s herním světem, do kterého značka vytvoří virtuální majetek vylepšující herní zážitek.
Autentické kousky lze vytvořit i prostřednictvím nezaměnitelným a nezfalšovatelných NFT tokenů (certifikátů pravosti), které budují mezi spotřebiteli důvěru. Na podobném principu funguje například Rarible platforma, která umožňuje prodej digitálního umění, sbírek, hudby, videa, domén, metaverse pozemků a oblečení. Při koupi se tak stanete výhradním vlastníkem digitálního aktiva. Některé NFT vám odemknou digitální zážitek, poskytnou přístup do komunity, projektu či k softwarovému produktu.
Lidi milují sbírky a v digitálním světě tomu není jinak. Stačí si pořídit digitální aktivum NFT, kterým může být umění, hudba a jiné. Některé značky, jako například Budweiser, prodávají svá digitální aktiva za více než 20 000 dolarů. Velký potenciál však lze využít i jinak, a to například tak, že zkombinují NFT s dalším benefitem – například Budweiser plechovky jsou klíčem k tajné sbírce, což způsobilo, že byly vyprodány do hodiny.
Alternativu představuje kombinace NFT tokenu s odměnou. Stanete-li se vlastníkem příslušného tokenu, můžete vyhrát speciální a lukrativní odměnu.
Zajímavé je také vytvořit balíček NFT a skutečného fyzického produktu, který bude mít exkluzivní charakter. Podobnou metodu zvolila značka Longines a doručila k NFT hodinky či módní značka Burberry, která zase spolu s NFT zákazníkům prodala šátek ze speciální kolekce.
Virtuální svět nabízí nespočet možností i jiným odvětvím. Můžete si v něm vytvořit ostrov, 3D obchod, muzeum i galerii. Virtuální prohlídky či interaktivní výstavy produktů tak připraví pro vaše zákazníky nezapomenutelný zážitek. Luxusní virtuální butik představila také značka Ralph Lauren, a to prostřednictvím designérské a zkušené platformy Obsess. Rovněž úspěšně se podařilo vytvořit interaktivní prostředí i značce Gucci, zahradu, která avatarům dovoluje zkoumat tématické místnosti s různým oblečením i doplňky.
Skvělým příkladem je také známá značka Vans, která v Roblox metaverse vytvořila skate park, kde skejtaři mohou získávat body, které uplatní v obchodě, aby vylepšili své avatary. Park sklidil velký úspěch a do roku 2021 ho navštívilo až 48 milionů avatarů.
Virtuální realitě se opravdu meze nekladou. Metaverse nabízí možnost umístit na lukrativních místech billboard, který pomůže získat nové zákazníky a zvýšit povědomí o značce. Metaverse je ale zážitkovou platformou, proto je lepší volbou nabídnout lidem pohlcující zážitek.
Nezapomenutelné zážitky vám pomohou vytvořit si se zákazníkem vztah a získat jeho loajalitu. Mezi zážitkové metaverse kampaně patří například živé koncertní vystoupení. Skvělým příkladem je například raper Travis Scott, který jako avatar předvedl virtuální koncert. Koncertu se zúčastnilo více než 12 milionů diváků. Rovněž lze vytvořit takzvané reklamy ve formě hry, které zvýší interakci cílové skupiny se značkou. Podobnou strategii využila na podporu turismu kampaň Nového Zélandu, ve které hráči mohli navštěvovat různé 3D atrakce a místa na Novém Zélandu.
Na výsluní se dostává také influencer marketing, který se stane doménou virtuálního světa. Předpokládá se, že značky utratí až 15 milionů dolarů ročně právě za influencery. Momentálně je na světě přibližně 150 virtuálních influencerů, čísla ale rostou.
I Google může přijmout nový systém, například nabídnout vyhledávač, kde můžete stránky navštívit prostřednictvím virtuální reality, což by ovlivnilo také SEO (Search Engine Optimization).
Sociální sítě se také budou vyvíjet novým směrem a umožní prostřednictvím 3D charakterů navštívit webové stránky jako místnost ve hře. I Facebook, největší sociální síť na světě, se považuje za metaverse společnost. Mark Zuckerberg v roce 2021 představil Metaverse Oculus, díky kterému mohou lidé pracovat z domova, a zároveň sedět v konferenční místnosti a komunikovat s kolegy.
"V Metaverse je každý tvůrcem světa, včetně značek."- Cathy Hackl.
Metaverse dává značkám lukrativní možnost, jak oslovit generaci Z i mileniály kreativně a originálně. Komunita navíc neustále roste, momentálně je online 3,4 miliardy hráčů a spolu s rostoucí popularitou NFT tokenů a zvyšujícím se poptávkou po digitálních sbírkách a aktivech je pravděpodobné, že popularita virtuálního světa poroste a postupně se z něj stane nová generace internetu.