Marketing a Olympiáda: Na co si dát pozor
Olympijské hry jsou vrcholem sportovního snažení a pro firmy mohou být lákavou příležitostí, jak se zviditelnit a oslovit široké publikum. Je ale nutné dodržovat přísná pravidla, která chrání olympijskou symboliku a brání zneužívání her pro komerční účely. V tomto článku se podíváme na nejčastější nástrahy, kterým se firmy v marketingu spojeném s olympiádou musí vyhnout.
Olympijská symbolika, včetně kruhů, pochodně, motta a názvu her, je chráněna zákonem. Bez licence od Mezinárodního olympijského výboru (MOV) ji nesmíte používat ve svých kampaních, reklamách ani na produktech. To platí i pro nepatrné úpravy, jako je například změna barev kruhů.
Olympijský výbor (MOV) a v České republice i Český olympijský výbor (ČOV) si přísně hlídají používání olympijské symboliky a názvů v komerčním kontextu. Bez jejich výslovného souhlasu je ve vašich obchodních a marketingových materiálech nesmíte zmiňovat::
Patří sem olympijské kruhy, oheň, pochodeň, hymna a emblémy. Jejich zneužití pro propagaci produktů nebo služeb je nepřípustné.
Vyhněte se frázím jako „olympijské vítězství“ nebo „olympijská kvalita“, i když s olympijskými hrami přímo nesouvisejí.
Specifické názvy her, jako „Letní olympijské hry 2024“, jsou chráněny a bez svolení je nesmíte používat.
🏆 Věděli jste, že tento zákaz se netýká jen doby, kdy hry probíhají, ale platí trvale?
Kromě výše uvedených symbolů, které si MOV a ČOV přísně chrání, se s každými olympijskými hrami přidává i další specifická symbolika. Ta zahrnuje:
Oficiální názvy her, jako „Letní olympijské hry Paříž 2024“, „LOH Paříž 2024“ a „Letní hry Paříž 2024“, jsou chráněny a bez svolení je nesmíte používat.
Logo pařížských her je chráněno autorským právem a nesmíte ho kopírovat ani napodobovat.
Maskoti her v Paříži, Phryge a Phrygette, jsou také chráněny a nesmíte je používat bez svolení MOV a ČOV.
I zdánlivě drobné úpravy symboliky her, jako je změna barev loga nebo zkratka „LOH“, jsou nepřípustné. Platí to i pro překlady názvů her do jiných jazyků.
I když se vám podaří pořídit fotky přímo z olympijských her, ať už z utkání nebo se sportovci, nemůžete je jen tak zveřejnit na svých sítích nebo v reklamních kampaních. Všechny fotografie z her „patří“ Mezinárodnímu olympijskému výboru (MOV) a bez jeho svolení (respektive svolení Českého olympijského výboru) je nesmíte komerčně použít.
Výjimku mají pouze samotní sportovci a trenéři, kteří mohou sdílet fotky ze svého působení na hrách na osobních profilech. I oni ale musí dodržovat přísná pravidla MOV a používat fotky pouze nekomerčně.
I když je přirozené chtít poblahopřát olympijským vítězům k jejich úspěchu, dělejte to s rozvahou. Gratulace na sociálních sítích by měly být stručné a neutrální, bez zneužívání jejich jména nebo obrazu pro komerční účely. Pokud chcete mít jistotu, že jste se gratulací nedostali do problémů, napište oblíbenému nebo známému sportovci raději soukromou zprávu.
Vstupenky na olympijské hry se mohou zdát jako lákavé ceny pro soutěže. Nicméně jejich používání tímto způsobem je zakázáno. Nabízejte raději jiné ceny, které přímo nesouvisejí s olympiádou, ale třeba se jen dotýkají oblíbeného sportu.
Pokud má vaše značka ambasadora mezi olympioniky, bylo nutné registrovat všechny kampaně s účastí u MOV, a to do 18. června 2024. To platí i pro nenápadné zmínky na sociálních sítích.
Ambush marketing, tedy zneužívání olympijských her pro vlastní propagaci bez oficiálního partnerství, je přísně zakázán. Vyhýbejte se tvrzením, jako je „oficiální produkt her“ nebo „podpora olympijského týmu“, pokud k tomu nemáte oprávnění.
Dodržováním těchto pravidel se vyhnete zbytečným problémům a pokutám 💡
Olympijské hry nabízí mnoho marketingových příležitostí, ale je důležité je využívat zodpovědně a s respektem k olympijským hodnotám.