Koronavirus a sociální sítě: Jak komunikovat značku na sociálních sítích v tomto těžkém období?

Publikováno 17. 01. 2022
Nástroje, tipy a inspirace Sociální sítě
Autor: Sabina

O momentální situaci toho není třeba moc říkat. Je nám všem známá. Koronavirus je na vzestupu a ohrožuje lidské i ekonomické zdraví. Zastihl nás nepřipravené. Asi za to může lidská povaha - s krizí nepočítáme a neplánujeme, dokud skutečně nepřijde a nesmete nás všechny z nohou.

Vlna neklidu a paniky se šíří, mnohé společnosti zastavují svůj provoz, protože je k tomu přinutil zákon. Ty zbylé mění pravidla hry, zvyšují bezpečnostní opatření a přesouvají se do online světa, který jim umožňuje jakžtakž udržet chod firmy. Jedno je ale jisté - změna je tady.

I marketingová komunikace mění tón

Ačkoli kritické časy svádějí k tomu, aby firmy osekaly náklady na minimum, nelze zapomínat na zákazníky. Situaci je třeba čelit a netvářit se, že neexistuje. Proto je dobré se zákazníky dále udržovat kontakt, podpořit je a ukázat jim, že vy jako značka nikam neodcházíte, právě naopak. Pomůžete jim těžké časy přečkat.

Co všechno by tedy značka měla nebo naopak neměla komunikovat v těchto "koronačasech", se dozvíte v našem článku, na kterém se podílelo hned několik členů týmu Hi Promotion.

Jak komunikovat?

Informujte o aktuálním dění ve firmě

Mnoha společností se dotkla nařízení vlády. Některé musely provoz pozastavit, jiné se samy, jako zodpovědní členové společnosti, rozhodly zavést nezbytná opatření. Bezpečnost je totiž v těchto časech na prvním místě. To si myslíme všichni.

Zavřeli jste tedy prodejnu? Rozhodli jste se umožnit pouze bezhotovostní platbu? Budete zásilky posílat kurýrem, poštou, přes zásilkovnu? Jak poskytujete služby v tomhle pandemickém období? Změnilo se něco? Řekněte o tom svým zákazníkům prostřednictvím sociálních sítí nebo newsletteru a informujte je o změnách.

Zmiňte se i o tom, jak právě pracujete vy. Možná všichni zaměstnanci nosí roušky, možná jste se přesunuli na home office. Ať je, jak chce, jděte světu příkladem a motivujte lidi, aby dodržovali pravidla. Vždyť koneckonců, dnes všichni musíme táhnout za jeden provaz, pokud chceme, aby zítra vyšlo slunce.

Buďte opatrní, co komunikujete

Před měsícem byly některé reklamy úplně v pořádku. Řekněme ale, že teď to je už jiný příběh. Pokud vám běží kampaň na událost, která se měla konat v blízké době, na chutné menu pro dva či návštěvu prodejny, raději ji vypněte nebo změňte její obsah. Někoho by totiž mohla pohoršit. A co je zcela zřejmé, mine se účinkem.

Přetransformujte způsob, jakým komunikujete

Zvažte také změnu komunikačního tónu. Opatrnost a bezpečnost jsou momentálně na místě. Poukažte na to i ve svých příspěvcích. Vymyslete například nový hashtag, popřejte lidem hodně zdraví. Jednoduše buďte kreativní a nový způsob komunikace zakomponujte do svého média plánu.

Tvořte obsah, který je užitečný (nejen pro sociální sítě)

Nyní, když jsou téměř všichni doma a mají plno volného času, mohou věnovat více pozornosti vaší značce a obsahu. A vy si lidi právě svým unikátním a kvalitním obsahem můžete získat na svou stranu. Začněte s podcastem, o kterém už dlouho přemýšlíte, natočte video, tvořte články na blog, které jste odkládali. Ne vše se musí točit jen kolem koronaviru, lidé přece potřebují na chvíli i vypnout. Staňte se tedy značkou, která jim ten vytoužený únik z reality dopřeje.

Představte své produkty/služby v novém světle

Jak se dají využít vaše produkty? Mohou být použity netradičně? Zpříjemněte lidem čas doma. Spojte síly se členy svého týmu, dejte hlavy dohromady a vymyslete kreativní způsob, jak komunikovat produkty. S deskovými hrami nebo dekoracemi to pravděpodobně půjde samo. Jiné produkty budou o něco větší výzvou. Společnými silami to ale bezpochyby zvládnete.

Solidarita není jen prázdný pojem: Ukažte své srdce

Mnohé společnosti se rozhodli poskytnout světu v těchto krušných časech svou pomoc. Nabízejí dopravu zdarma, poskytují služby se slevou nebo se dávají na cestu dobrovolnictví. Pokud můžete něco zemi a lidem nabídnout i vy, učiňte tak. A mluvte o tom na sociálních sítích. Představte si, že společnost HeySpace nabízí firmám měsíc zdarma v jejich pracovním nástroji, který umožňuje lidem pracovat mimo kancelář, sportovci a trenéři zase lidem poskytují tréninková videa. Najděte tedy způsob, jak i vy ukážete, že je vaše srdce na správném místě. Přispějte svou troškou světu a uvidíte, že vám to neoplatí pouze karma, ale i věrnost zákazníků.

Projevte lidskost a zajímejte se o své zákazníky

Zákazníci nejsou jen čísla, jsou to především lidé. Lidé, kteří mají stejný strach o zdraví svých blízkých, o své pracovní místo a o svět jako vy. Momentální situaci přece sdílíme všichni a jen málo oborů na ní skutečně profituje. Buďte proto lidští. Zeptejte se, jak zvládají situaci, sdělte jim nové tipy, pokud nějaké máte a žádejte je, aby nosili roušku a dbali o své zdraví. Protože na konci dne jsou zdraví a lidskost to nejdůležitější.

Jak nekomunikovat?

Humorný obsah do social media plánu nepatří

Na sociálních sítích je momentálně celá spousta vtipů, meméček a videí, které si z této situace utahují. A to je v pořádku. Jde o normální reakci. Mnozí z nás se s tragédiemi a komplikovaným obdobím vyrovnávají právě pomocí humoru. Proto je fajn, pokud v blízkém kruhu rodiny, přátel či pracovního týmu čas od času pročistíte nějakou trefnou poznámkou nebo vtipným obrázkem vzduch. Do firemního profilu ale podobný obsah nepatří. Ať se vám to líbí, nebo ne, jste součástí trhu, ovlivňujete zákazníky a lidi a přebíráte na sebe jistou odpovědnost. Neurazte proto nevhodným vtipem lidský jemnocit.

Nezneužívejte situaci

Některé značky se zaručeně budou snažit na situaci profitovat. Nezařaďte se mezi ně. Samozřejmě, neznamená to, že máte okamžitě stopnout všechny prodeje. To vůbec ne. Kolaps firem totiž vždy zabolí ekonomiku a nakonec trpíme stejně všichni. Když to tedy jde, udržte se v provozu. 

Nehrajte ale lidem na city, nezneužívejte jejich paniku a nezavádějte je falešnými informacemi za účelem prodeje. Když to řekneme na rovinu - prostě, hrajte fér.

Nezapomínejte, že všechno se rychle mění

Dnes si sestavíte média plán, už zítra může být všechno zcela jinak. Proto informace pravidelně aktualizujte.

Nešiřte paniku

Kromě toho, že vás za šíření paniky čeká vysoká pokuta, je to také vrcholně neetické. Sdílejte se světem jen podložené a ověřené informace - žádné hoaxy a mýty, které by v lidech zbytečně vzbuzovaly strach.

Ačkoli nynější situaci jen tak nezměníme, my rozhodujeme, jaký bude náš další krok. Společnost i lidé potřebují zodpovědné značky a firmy více než předtím. Proto za celý tým Hi Promotion prosím: “Buďme solidární a shovívaví, podejme si pomocnou ruku a dodržujme nařízení zvrchu. Abychom krizi překonali co nejdřív, a aby ekonomika, spolu s naším zdravím, opět mohla vzkvétat.”


Zpět na výpis článků Sdílet na FB