Jaké cookies změny nás čekají v roce 2022?

Publikováno 17. 01. 2022
Novinky Nástroje, tipy a inspirace
Autor: Sabina

Cookies jsou malé textové soubory, které optimalizují webové stránky, činí je přívětivějšími, umožňují na webech různé funkce či identifikují vás jako uživatele. Díky těmto datovým souborům webové stránky získají informace o návštěvnících, které pak mohou využít v analytice i v marketingu.

V roce 2022 ale přichází změna. Poslanecká sněmovna ČR schválila novelu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, která vchází již od 1. ledna 2022 v platnost. Mění se tak podmínky pro e-shopy, které musí dát svým návštěvníkům možnost odhlásit se ze sledování cookies. Doposud v Česku fungoval režim opt-out, což v podstatě znamená, že uživatelé byli automaticky přihlášeni ke cookies. Nyní však bude fungovat režim opt-in, a tedy návštěvník webu musí dát vyslovený souhlas k tomu, aby jej weby mohly měřit prostřednictvím cookies. Pokud tak neučiní, nelze u něj cookies využívat.

Uživatel by měl zároveň znát i předmět svého souhlasu, tedy jak budou získané údaje použity. Zároveň musí být možné pro uživatele svůj souhlas odvolat kdykoli a to stejně jednoduše, jako jej udělil. V současnosti mnoho webů pouze informuje uživatele o používání cookies a návštěvníci tak dávají souhlas již samotnou interakcí s webovou stránkou. Pokud svůj názor změní, nastavení musí vypnout ve svém prohlížeči.

Jak vyřešit změny v cookies po technické stránce?

Jednou z možností je obrátit se na svého webmastera, který by měl být schopný doporučit vám tu nejlepší možnost pro váš web. Pokud vlastníte e-shop běžící na Shoptetu, podobné platformě nebo web s redakčním systémem Wordpress, můžete využít některý z připravených pluginů. V opačném případě využijte nástroj třetí stran.


Analyzovali jsme jednotlivé nástroje a našli jsme vítěze!

Cookiebot CMP zajišťuje ochranu soukromí na každé webové stránce v souladu s platnou legislativou. Co nabízí?

  • Souhlas se soubory cookies - přizpůsobený souhlas uživatele
  • Dohled v monitorování cookies - automatické skenování a monitorování všech souborů cookies na vaší webové stránce
  • Kontrola cookies souborů - automatické blokování souborů cookies až do udělení souhlasu.


Proč Cookiebot?

Jeho implementace je jednoduchá. Nabízí free modul na jeden web. A spolehnout se můžete i na dobré ceny, které začínají od částky 9 Eur na doménu na měsíc.

Máte od nás web nebo e-shop?

S řešením implementace doplňku Vám poradíme. Stačí se ozvat...

Chci pomoci

Jak se změní svět marketingu a analytiky?

Pro marketéry bude bez cookies mnohem obtížnější sbírat data než dosud. Změny v cookies se dotknou remarketingu, který pravděpodobně prodraží marketing na výkonnostních marketingových kanálech jako je Facebook, Google nebo Seznam.

Ovlivněn bude také affiliate marketing, tedy webové stránky a e-shopy, které využívají k propagaci partnerské weby a zprostředkovatele.

Mnoho firem se začne více věnovat email marketingu, který by neměly cookies změny postihnout.

Jaká řešení nahradí cookies?

Google přichází se systémem FLoC, který bude sbírat údaje o uživatelích s podobným chováním. Tyto údaje by pak mohly být použity k přizpůsobení reklam a k remarketingu. FLoC podle testů vykazuje srovnatelné konverzní poměry jako cookies třetích stran, což může v budoucnu marketérům práci usnadnit.

Začněte sbírat data sami

Vyzvěte zákazníka, aby s vámi sdílel informace přímo. Pokud jim umožníte označovat oblíbené položky na webu, vybudujete si s nimi vztah založený na důvěře a produkty jim pak budete moci doporučovat.

Alternativou jsou jednoduché otázky, které vám pomohou vytvořit si o zákazníkovi lepší přehled. Příkladem může být otázka, kterou klade v aplikaci značka Nike: „Cvičíte venku nebo uvnitř?

Motivujte lidi, aby se na vašich stránkách registrovali. Vytvořte program loajality dostupný pouze zaregistrovaným a vylepšete jejich zážitek z nákupu.

Efektivnější analýza dat

Kromě sbírání dat se věnujte také jejich efektivní analýze. Zkuste si definovat hlavní události, které promění návštěvníka webu v loajálního zákazníka. Vytvořte si segmenty, které obsahují dostatečný počet zákazníků a data využijte při tvorbě marketingové strategie.

Zpět na výpis článků Sdílet na FB