Jak se změnila scéna E-commerce v roce 2020 v České republice?

Publikováno 17. 01. 2022
Novinky Nástroje, tipy a inspirace
Autor: Sabina

Rok 2020 nám přinesl mnoho změn, které se dotkly převážně digitálního světa. Jelikož se kamenné prodejny zavřely, firmy neměly jinou možnost, než soustředit svou pozornost na online prodej, což také pocítila e-commerce scéna v České republice. Zaznamenala totiž nejen vyšší tržby, ale také změny v jejím fungování.

Česko jako e-shopová velmoc

Oproti roku 2019 stoupl počet e-shopů o 8 %. Momentálně je jich v Česku více než 40 000. Shoptet odhaduje, že do konce roku 2021 bude fungovat téměř 46 000 e-shopů.

Průlomové obraty

Obraty e-shopů se oproti předchozímu roku 2019, kdy tvořily 155 miliard korun zvýšily na 196 miliard korun, což je nárůst až o 18 %. Česká e-commerce scéna tak v roce 2020 zaznamenala úspěšný rok z hlediska prodejů. Odhaduje se, že v roce 2021 tržby českých e-shopů překročí 200 miliard korun (UpGates, 2021).

Jaký sortiment najdete v e-shopech nejčastěji?

Zdroj: Shoptet, 2021


Podle statistik Shoptetu mezi nejprodávanější produkty patří telefony, hned na druhém místě se nacházejí gadgety a v těsném závěsu je následují bazény. Do popředí se dostaly i produkty jako smart watch, sluchátka či televizory.

Výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) také přinesl zajímavá data. Mezi nejaktivnější nakupující patří muži a ženy ve věku od 15 do 24 let a od 35 do 44 let.

Důvody online nákupů

Zdroj: Upgates, 2021

Jak je na tom doprava a způsoby platby?

Logistika a její zajištění je pro e-shopy samozřejmostí. Poštovné by mělo odpovídat ceně za produkty. Lidé také oceňují, pokud si mohou vybrat hned z několika možností.

V následujícím grafu uvidíte, jak si vedly jednotlivé přepravní společnosti v roce 2020.


Druhy doprav
Zdroj: Shoptet, 2021


Do popředí se dostaly i online platby, které zvyšují uživatelský zážitek z nákupu. Online platby mohou výrazně ovlivnit nákupní proces a to, zda zákazník dokončí nákup. Dnes je na trhu hned několik poskytovatelů platebních bran a zpřístupnit na svých stránkách je tak mohou i malé e-shopy. Kromě plateb kartou si lidé v průběhu roku 2020 oblíbili i platbu přes bankovní účet, která podle Shoptetu stoupla meziročně o 25 %. Na druhé straně platba na dobírku zaznamenala pokles a to až o 28 %.

Když někdo řekne November, vybavíme si Black Friday

Černý pátek je jednou z nejzajímavějších podzimních událostí v online světě. V roce 2020 také značně přispěl k obratu e-shopů. Obrovské slevy na sortiment všeho druhu ani minulý rok nenechal nakupující chladnými. Naopak podle UpGates statistik meziroční prodeje vzrostly o desítky procent. MALL.cz zvýšil své tržby oproti minulému roku o 20 %. Známé CZC.cz zase v pátek 27.11 přijalo rekordních 10 000 objednávek.

Reálnost slev monitoroval Hlídač shopů. Podle jeho analýz se reálné slevy pohybovaly od 10 - 20%. Dobře si vedly Alza a CZC, které skutečně vypočítaly slevy z reálných prodejních cen před akcí Black Friday. Na druhé straně si pohoršil e-shop Okay.cz, který měl ve slevě skoro polovinu produktů se slevou 44 %. Reálně však zlevnil tyto produkty pouze o 1 %. Tyto nekalé praktiky do budoucna ale ošetří evropská směrnice (Balada, 2020).

Hlídač shopu

Zdroj: Hlídač shopů, 2020


Obrovský nárůst e-shopů v online prostředí tak nabízí mnoha podnikatelům příležitosti, jak zlepšit nebo rozvinout svůj byznys. Inspirovat se mohou i začínající podnikatelé. Založit e-shop totiž nikdy nebylo tak jednoduché jako je tomu dnes. Úspěšný e-shop ale není jen o jeho založení. Pořád, a možná ještě mnohem víc než kdy jindy, totiž platí, že v konkurenčním prostředí budete ziskoví pouze, pokud zkombinujete zajímavé produkty s kvalitním servisem a promyšlenou
marketingovou strategií.

Zpět na výpis článků Sdílet na FB